Τι αλλάζει σε έσοδα και έξοδα , στις δηλώσεις ΦΠΑ και στο Ε3

Τι αλλάζει σε έσοδα και έξοδα , στις δηλώσεις ΦΠΑ και στο Ε3

Τι αλλάζει σε έσοδα και έξοδα , στις δηλώσεις ΦΠΑ και στο Ε3

Το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε πρόσφατα την ευρεία χρήση ηλεκτρονικών βιβλίων σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Η κυβέρνηση και η ΑΑΔΕ επιδιώκουν να εξαλείψουν τη δυνατότητα ψευδών δαπανών και να ελέγξουν τα έσοδα.

Ας δούμε τι προβλέπει ο νέος σχεδιασμός:

  • Δεν θα επιτρέπεται πλέον η δήλωση εσόδων υποκείμενων φορολογικών υποχρεώσεων που υπολογίζονται χαμηλότερα από αυτά που καταγράφονται ηλεκτρονικά από την ΑΑΔΕ (μέσω myDATA, ταμειακών-POS). Ωστόσο, θα επιτρέπεται η τροποποίηση των εσόδων προς τα άνω.

  • Θα μετρώνται ως έξοδα που μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα μόνο τα τιμολόγια που έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά στο myDATA. Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομικών εξηγεί ότι θα υπάρξει τρόπος να συμπεριληφθούν και οι δαπάνες που προκύπτουν από αποδείξεις λιανικής πώλησης ή απλοποιημένα τιμολόγια όπως για παράδειγμα αυτές από πρατήρια καυσίμων. Σε κάθε περίπτωση, αυτές οι πληροφορίες θα πρέπει να αποστέλλονται στο ηλεκτρονικό σύστημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση σκέφτεται να μειώσει το απλοποιημένο τιμολόγιο σε συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές. Αυτό αφορά τις αποδείξεις που εκδίδονται έως 100 ευρώ. Στην επόμενη φάση, το ποσό αυτό μπορεί να μειωθεί στα μισά με σκοπό να υποχρεωθούν επιχειρήσεις και επαγγελματίες να καταγράφουν όλες τις δαπάνες στα ηλεκτρονικά τους βιβλία.

Σήμερα, για συναλλαγές κάτω από 100 ευρώ, χρησιμοποιείται απόδειξη λιανικής πώλησης, η οποία δυσκολεύει τον έλεγχο. Σκέψη του οικονομικού επιτελείου είναι να μειωθεί το απλοποιημένο τιμολόγιο κατά 50%, στα 50 ευρώ και πάνω από αυτό το ποσό να απαιτείται κανονικό τιμολόγιο.

Εκτός από την καταγραφή των στοιχείων στο myDATA, αναμένεται να κλειδώσουν και οι δηλώσεις ΦΠΑ και το Ε3. Για τις δηλώσεις ΦΠΑ που υποβάλλονται από τις 5/12/2022, η ΑΑΔΕ συμπληρώνει τις εκροές, εισροές και αντίστοιχους φόρους στους αντίστοιχους κωδικούς της δήλωσης ΦΠΑ βάσει των στοιχείων που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ.

Η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση θα εφαρμοστεί για όλες τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων πιθανώς και των μικρών επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, μέχρι το 2024 (ή αρχές του  2025). 

Το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζουν έναν φάκελο που θα στείλουν στις Βρυξέλλες. Θα ζητήσουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση άδεια να μην ακολουθήσουν αυστηρές κοινοτικές οδηγίες εφόσον είναι πολλές οι επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν ηλεκτρονική τιμολόγηση και αυτό θα βοηθήσει να μειωθεί η αποφυγή φόρων. Και η Ιταλία και η Πολωνία ήδη έχουν ζητήσει την ίδια άδεια και χρησιμοποιούν ήδη ηλεκτρονική τιμολόγηση. Πριν από την υποχρεωτική χρήση, η κυβέρνηση θέλει να προσφέρει κίνητρα στις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση όπως γρηγορότερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων σε τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό αν εκδίδουν τιμολόγια μόνο ηλεκτρονικά, τα οποία μεταδίδονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Εάν επιλεχτεί η χρήση ενός παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης παραστατικών για τη δημιουργία, αποστολή και λήψη των αποδείξεων πώλησης της επιχείρησής σε ψηφιακή μορφή (ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου), αυτή η επιλογή πρέπει να καταγραφεί ηλεκτρονικά στην Φορολογική Διοίκηση και αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για τη δημιουργία, αποστολή και αποθήκευση των αποδείξεων πώλησης της επιχείρησής για όλη τη δραστηριότητά της.

Η επιλογή και η ανάκληση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχου είναι δυνατή και εξαιρεί την έκδοση χαρτικών τιμολογίων για το διάστημα που ισχύει. Η επιλογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχου για την έκδοση αποδείξεων πώλησης από μια επιχείρηση σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιείτε αυτόν τον τρόπο και για τη λήψη αποδείξεων πώλησης από τις οποίες η επιχείρηση είναι ο λήπτης, από τον προμηθευτή που επίσης έχει επιλέξει την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου.


Τι θα κερδίσουν οι επιχειρήσεις που θα επιλέξουν  ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου

Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου και την χρησιμοποιούν αποκλειστικά για τη δημιουργία των παραστατικών πώλησης κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους ή των φορολογικών ετών που έχουν επιλέξει, παρέχονται τα εξής οφέλη:

✔️Η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να εκδώσει φορολογικές πράξεις εντός δύο ετών από την ημερομηνία, περιορίζοντας τον χρόνο παραγραφής σε τρία χρόνια για τον εκδότη του τιμολογίου και τέσσερα χρόνια για τον λήπτη.

✔️Τα έξοδα για τον αρχικό εξοπλισμό και το λογισμικό που απαιτούνται για την ηλεκτρονική τιμολόγηση εξοφλούνται πλήρως το ίδιο έτος, με αύξηση 100%.

✔️Το κόστος για τη δημιουργία, αποστολή και αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων το πρώτο έτος χρησιμοποίησής τους αντιστοιχεί σε 100% πρόσθετη έκπτωση από τα καθαρά έσοδα επιχειρηματικής δραστηριότητας.

✔️Η προθεσμία για τα αιτήματα επιστροφής φόρου, όταν οι εκδότες χρησιμοποιούν αποκλειστικά ηλεκτρονική τιμολόγηση, είναι τώρα 45 ημέρες (από 90). Ισχύει επίσης για τον υπολογισμό του τόκου που πρέπει να επιστραφεί σε περίπτωση υπέρβασης της φορολογικής υποχρέωσης από τον φορολογούμενο.